Szukaj:Słowo(a): Karabin Springfield M1903
Użytkownik "Artur Drzewiecki":

Tzn. woleli stary dobry nabój Springfielda?:-)



    Genralnie to poza długością łuski to 7,62mm NATO od starego .30-06
niewiele się różni. A najważniejsze parametry - średnica oraz energia
wylotowa są niemal identyczne.

I Garanda?



    Raczej M1903, choć do samopowtarzalnego karabinu M1 po drugiej wojnie
światowej nieco przywykli :oP

    REMOV


|     A nie jest to czasami nabój .30-06?
To zeby nie zameczac pytaniami - moze jakis link o amunicji?...
.30 to cale a 06?...



    O ja głupi Czerwony Kapturek, patrzę, liczę, a objawienie przed moim
nosem.
    To jest oczywiście nabój karabinowy Springfield M1903, 7,62 x 63mm
(faktycznie 7,85 x 63,35mm). Widziałeś "Szeregowca Ryana"? No to
standardowym karabinem samopowtarzalnym Amerykanów podczas WWII był Garand

.30-06.

To akurat do CyberPunka gdzie autorzy nie przejumja sie czy pocisk jest
7.62x39 czy x51 - liczony jest tak samo ;-)



    Aha.

I chyba 'kupie zaraz'...



    No, no, czyżby Piotr miał jednak rację? :o)))

                       pozdrawiam,
                                      REMOV

  "Bo zapamiętaj sobie: gówno nas obchodzi sportowa gra. Jesteśmy
   żołnierzami. Żołnierz strzela w plecy, zastawia pułapki i zasadzki,
   okłamuje wroga i wszelkimi sposobami usiłuje przechytrzyć drania."
                                                [O.S.Card "Cień Endera"]

    To jest oczywiście nabój karabinowy Springfield M1903, 7,62 x 63mm
(faktycznie 7,85 x 63,35mm). Widziałeś "Szeregowca Ryana"? No to
standardowym karabinem samopowtarzalnym Amerykanów podczas WWII był
Garand

to
.30-06.



"Szeregowca" nie ogladalem, ale Garanda i Sprinfielda znam od marines z
Pacyfiku ;-)

| I chyba 'kupie zaraz'...
    No, no, czyżby Piotr miał jednak rację? :o)))



Ja lubie ksiazki, a nie zawsze chce mi sie drukowac cale strony WWW, nie
mowiac juz o wygodzie i szczegolowym opracowaniu temtu co w i-necie roznie
sie zdarza...

  "Bo zapamiętaj sobie: gówno nas obchodzi sportowa gra. Jesteśmy
   żołnierzami. Żołnierz strzela w plecy, zastawia pułapki i zasadzki,
   okłamuje wroga i wszelkimi sposobami usiłuje przechytrzyć drania."
                                                [O.S.Card "Cień Endera"]



Losowa sygnaturka? :-)
Ciekawe jak duza masz tego bazie i zacznie sie powtarzac ;-)

Pozdrawiam

W którym roku z uzbrojenia wojsk amerykańskich zostały wycofane:
- jednostrzałowe karabiny Springfielda,
- kartaczownice Gatlinga.

Uwagi:

Jednostrzałowe karabiny odtylcowe Springfielda były używane jeszcze w
wojnie hiszpańsko-amerykańskiej. Część oddziałów amerykańskich ("okno
wystawowe":-)) używała powtarzalnych karabinów Kruga-Johanssena.
W I WŚ podstawową bronią strzelecką był powtarzalny  Springfield wz.
1903. A te przestarzałe jednostrzałowe kiedy zostały wycofane - czyżby
dopiero po wejściu M1903?

Kartaczownice Gatlinga były używane też w wojnie
hiszpańsko-amerykańskiej pomimo, że wtedy były przestarzałe.
Wszelako były produkowane aż do 1911. W I WŚ (przynajmniej w
kontyngencie walczącym w Europie) już ich nie używano, ale kiedy
dokładnie je wycofano?

Czek dys ałt:

Z forum historycznego:

Panzerjeager: chciałbym zebyście napisali jakie karabiny z Iws i wcześniejsze znacie chodzi głównie o francuskie te znam :
M1903 Springfield
Kar98 Mauser
Kar98k
Mannlicher wz.1888
Mosin-Nagant
Lee-Enfield
Mannlicher wz.1895

i czym się dokładnie oprócz lufy różni Kar98 od Kar98k

Qrak: poszukaj w:
www.najblizsza_biblioteka.com.pl

Panzerjeager: kolego tan link nie działa


Powiedzcie czy tez zaczynacie watpic w przyszlosc ludzkosci?

M1 carbine to broń służb ;) ktoś już o tym pisał w tym temacie...
M1903 Springfield. - i owszem jako karabin snajperski zapomniałeś dodać ;)



Co do M1 carbine to z zalozenia byla to bron dla jednostek tylowych jednak na sporej ilosci zdjec sie wlasnie pojawia. Bron byla popularna ze wzgledu na mala wage i celnosc jednak problemem byl slaby naboj.

Co do M1903 odpowiem cytujac wikipedia:

"The US Marines were initially armed with M1903 rifles in early battles in the Pacific, such as the Battle of Guadalcanal. The US Army Rangers were also a major user of the M1903 and the M1903A3 during World War II with the Springfield being preferred over the M1 Garand for commando missions. By mid-war, however, US combat troops had been re-equipped with the M1 Garand. However, some front-line infantry units in both the US Army and the US Marine Corps still used the M1903 and the M1903A3 despite large quantities of M1 Garands being made available to front-line troops during the later years of World War 2."
Chwalę złoto, bo to cudny film jest, Oddball i jego Shermany obwieszone patelniami i wszelkim możliwym badziewiem i strzelające farbą są rewelacyjne, a teto-tygrysy to był przełom w podejściu do tematu, bo wszystkim dookoła się wydawało, że wystarczy krzyż namalować. Na tym tle teciki w pudełkach, śmigające na planie pancernych, stawiają nas w pice i awangardzie produkcji filmowej na świecie. W całym złocie jest właściwie tylko jeden poważny babol, którego można było łatwo uniknąć, mianowicie strzelec wyborowy posługuje się karabinem mosin wz. 91/30 z celownikiem PU, zamiast springfield'a M1903. Widocznie jak ekipa jechała do Jugosławii to nie zabrali (shermany, thompsony garandy, BAR'y i halftracki wzięli), a potem załatali dziurę tym co było na miejscu.

Pamiętacie scenę ze złota, w której chłopaki wchodzą na pole minowe i jak w związku z tym się zachowują? No to teraz porównajcie ze sceną rozminowania terenu z 9 kompanii. Własną pięścią można się zabić jak się patrzy na takie debilizmy jak w tym, o dziwo niezwykle popularnym, rosyjskim filmie.
Tak, tylko że odmiennie od pozostałych wymienionych przez Ciebie karabinów (i karabinków), które były typowym uzbrojeniem "piechura", M1 Carbine był bronią przeznaczoną głównie dla podoficerów i żołnierzy funkcyjnych, gdzie wystepują trochę inne priorytety. Oczywiście na wojnie, jak to na wojnie z praktyka bywało róznie, ale karabinek M1 z racji swoich walorów taktycznych zamieniał raczej pistolet maszynowy lub pistolet niz karabin.


100% zgoda.
fakt, że był w wielu przypadkach chętnie używany przez "zwykłych" żołnierzy piechoty był spowodowany jego przewagą w wielu sytuacjach nad ciężkim i nieco nieporęcznym Thompsonem.


Moim zdaniem nie tylko nad Thompsonem ale i nad Garandem, np w rejonie zurbanizowanym, w dżunglach Azji itp. Jego popularność wynikała z małej wagi, bardzo dobrej celności na odległościach rzędu 100-150 m, ergonomii nieporównywalnie lepszej niż Garanda (żołnierze używający wcześniej M1903 Springfield mocno na to narzekali), sporej siły ognia (15 nabojowy magazynek) i niezawodności. Te zalety i powszechność użycia, uprawniają karabinek M1 do zaszeregowania wśród broni piechoty.
Springfield M1903 (United States Rifle, Caliber .30, Model 1903)

Kraj Pochodzenia: Stany Zjednoczone Ameryki
Kaliber: 7,62 mm (0,30 cala )

długość broni: 1100 mm
długość lufy: 610 mm (posiada 4 bruzdy lewoskrętne o skoku 254 mm)
Masa broni: 4,0 kg
Zasilanie: magazynek o pojemności 5 nabojów
Prędkość pocz. poc. : 850 m/s
Szybkostrzelność: 10 strzałów na minutę
Donośność skuteczna: 800 m
Pojemność magazynka: 5

Opracowany w 1903 roku Springfield M1903 niemal natychmiast znalazł się wśród amerykańskeigo wyposażenia. Konstrukcję oparto na niemieckim Mauserze 98. W latach 1903 - 1906 karabin produkowano z celownikiem krzywkowym przystosowanym do nabojów z pociskiem zaokrąglonym oznaczonych .30-03 . Jedakże od roku 1906 zastąpiono go celownikiem ramkowym, dostosowanym do naboju .30-06 z pociskiem ostrołukowym. W związku tym zmieniono, oraz skrócono kształt łoża.
W roku 1929 wprowadzono kolejną modyfikację karabinu oznaczoną
M 1903 A1 zmieniając kształt kolby, wyposażając ją w chwyt pistoletowy.
Od roku 1936 w armii amerykańskiej Springfield zaczął byc wypierany przez karabin samopowtarzalnyGarand M1.

Dymitr dnia Nie Sie 07, 2005 8:47 am, w całości zmieniany 1 raz
No też właśnie piszę że karabiny powtarzalne były wcześniej potem wymyślono PM'y .
Chyba że taki Mauser miał większego rof'a od Thompsona to co innego.

Karabiny powtarzalne to takie jak Lee Enfield, Kar. 98, Springfield M1903, czy Mosin Nagan.
A karabin samopowtarzalny to taki jak M1 Carbine, M1 Garand, G43, czy choćby M14, SKS, Dragunow.
Czyli w samopowtarzalnym strzał następuje po naciśnięciu spustu i żeby oddać następny strzał nie trzeba nić przeładować itd.
Weakling ;]



Karabin Springfield M1903

US Rifle, Caliber .30, Model 1903

Dane podstawowe
Państwo USA
Producent Springfield Armoury
Rodzaj karabin powtarzalny
Historia
Produkcja seryjna 1903-??
Dane techniczne
Kaliber 7,62 mm
Nabój .30-06 US (7,62 x 63 mm)
Magazynek stały, 5 nab.
Wymiary
Długość 1100 mm
Długość lufy 610 mm
Masa broni 4 kg
Inne
Prędkość pocz. pocisku 700-850 m/s
Szybkostrzelność praktyczna 10 strz/min
Zasięg skuteczny 800 m

Broń Łowcy Mutantów ze Zr 20 ahhh.... kochałem tą broń, a ona tą miłość odwzajemniała
Thompson 1928 - Lekki karabin automatyczny

M1 Garand (US rifle M1903 Springfield) - Znany z I Wojny �wiatowej karabin M1 nie należy do wspaniało�ci, w misjach z niego nie strzelamy, kupujemy go zazwyczaj u Żółtego Pete'a, ale jak już trzeba to da się nim zabić (w końcu wojne nim wygrali)

Magnum 44 (S&W Model 27 Magnum) - Najmocniejszy pistolet w grze

Colt 1911 - Ulubiony pistolet aliantów z I Wojny �wiatowej i zarazem pirwszy który posiadał magazynek zamiast bębenka.

M1 Garand Sniper (Mosin Nagnat 1891/30) - To samo co M1 tylko z lunetą



Po pierwsze M1 Garand to kompletnie coś innego niż Mosin Nagat

MOSIN NAGAT BYł ROSYJSKIM KARABINEM, PRODUKOWANYM NA LICENCJI W STANACH!!!
Błędy które zauważyłem na stronie w dziale z bronią w grze.
Po pierwsze,Thompson 1928 nie jest karabinem tylko pistoletem maszynowym.
Po drugie,US rifle M1903 Springfield to nie jest Garand! To są dwa rózne karabiny,Springfielda trzeba było przeładowywać zamkiem bolt-action po każdym strzale,Garand zaś był samopowtarzalny,miał magazynek na 8 naboi i nie można było go przeładować przed opróżnieniem maga. Springfield mieścił 5 kul.
Po trzecie,Mosin Nagnat 1891/30 to także nie jest Garand w wersji snajperskiej tylko Mosin w wersji snajperskiej.
Po czwarte,Magnum 44 to nie pistolet tylko rewolwer. A tam pisze pistolet.
Ostatnia sprawa,Colt 1911 to nie tylko pistolet aliantów z pierwszej,ale i z drugiej wojny,do tego jest nadal używany i ubóstwiany przez większość amerykańskiej piechoty.
Bardzo bym prosił o poprawienie tych rażących błedów.
Sympatyczne:
Jeśli mnie oczęta nie mylą to chłopaki mają karabiny Springfield M1903 (w końcu!)
http://pl.wikipedia.org/wiki/Karabin_Springfield_M1903

http://www.geocities.com/zimbobone/BoltActionRifles.html
oraz inną ciekawą konstrukcję pistolet maszynowy Reising M50
http://pl.wikipedia.org/wiki/Pistolet_maszynowy_Reising

http://pl.wikipedia.org/
Oprócz M14, jest także M1903 Springfield (na zdjęciu jest wersja zwykłego karabinu) istnieje także wersja z celownikiem optycznym, Mauser 98 K, znany jako KAR 98, istniały dwie wersje, zwykłego karabinu i snajperki z celownikiem optycznym, lecz co do Lee-Enfielda nie jestem pewien, sprawdzę.
no ok, ale M1903 Springfield to juz jest typowym karabinem wyborowym, podobnie Mauser 98 K, LEE-ENFIELD SMLE.



Patrzysz z perspektywy dzisiejszych czasów , a ja nie znam kryteriów jakimi kierowali się twórcy tego rankingu.
Mimo wszystko widać co jest na pierwszym miejscu ;p
Ja może wsadzę to tu i dodam kilka nowości:

Perki:
• Niszczyciel
• Kieszonkostwo
• Ekstramalna kondycja
• Męczennik
• Pewne celowanie
• Bandolier
• Płuca jak miechy
• Moc obalająca
• Głębokie uderzenie
• Ostatni bastion
• Wybuch soniczny
• Monkey [Wspinanie się na drzewa]
• Frogman [Szybkie pływanie]
• Play Dead [Umiejętność udawania nieżywego]
• Crouch Sprinter [Umożliwia sprintowanie podczas kucania]
• Banzai [Powoduje więcej obrażeń po zadaniu ciosu nożem] (czyli nie zabijemy od razu nożem przeciwnika ;( )

Amerykańskie bronie i ładunki wybuchowe:
• M1A1 Thompson
• M1A1 Carbine
• M1 Garand
• Trench Shotgun
• Browning Automatic Rifle (BAR)
M1903 Springfield
M1903 Springfield (z lunetą)
• M2 Flamethrower (Miotacz ognia)
• M1911 (potocznie znany jako Colt.45)
• Bagnet
• M9 Bazooka
• Browning M1919A6
Karabin maszynowy M2
• Granat odłamkowy MK2
• Granat dymny
• Ładunki wybuchowe
• Miny

Rosyjskie bronie i ładunki wybuchowe:
• TT-33
• Mosin Nagant
• Mosin Nagant (z lunetą)
• PPSH (magazynek bębenkowy mieszczący 71 naboi)
• PPSH (magazynek łukowy mieszczący 31 naboi)
• Bagnet
• RGD-33

Niemieckie bronie i ładunki wybuchowe:
• P08 Luger
• Kar98
• Kar98 (z lunetą)
• MP44
• MP40
• MG42
• MG34
• Nóż
• Granat trzonkowy

Japońskie bronie i ładunki wybuchowe:
• Nambu 14
• Arisaka Type 99
• Type 100 Submachine gun
• Bagnet
• Katana
• Granat Kiska

Brytyjskie bronie:
• Sten

A to co chce dodać od siebie to, to że mapy w CoD: WaW jak zapowiedział producent mają być znacznie większe niż były w poprzednich grach z serii CoD. Do gry w trybie multiplayer mają zostać wprowadzone pojazdy z tego co udało mi sie wyszperać w sieci to czołgi ale nie wykluczone, że inne też... Tylko żeby nie stał się nowym Battlefieldem nowy CoD bo od tego jest studio DICE i wydawca EA...
Cytat: pseudokałach, który nie wygląda jak żadna broń z rodziny AK, jest/był używany przez USA i strzela zachodnią amunicją.

Hm, dałbym sobie co nieco uciąć, że w opisie kałacha była wzmianka o przeróbce do pod ten rodzaj ammo... a może to w snajperce było? nevermind
To była snajperka . Kałach był "An old military model, out of use around the time of the war.". W sumie, to mógł nawet powstać w zamyśle jako "kałach", ale w grze skończył jako broń występująca masowo w amerykańskich bazach wojskowych i ogólnie jako domyślny karabinek szturmowy, co już do AK nie pasowało. Dlatego w moim modzie zmieniłem nazwę na Springfield Armory CR-112. Nazwa producenta to hołd złożony twórcom amerykańskich karabinów wojskowych lat z okresu przed Wietnamem - Springfield M1903, M1 Garand i M-14.

Projektant LUBIŁ tą broń. Chciał, żebyś ty też ją lubił...a ty zamiast ją lubić razem z nim, to wprowadzasz takie drobniutkie poprawki? Ty...ty ortodoksie ty!
W Falloucie jest sporo broni, którą ktoś lubił a mimo to istnieje tylko jako wygląd broni "natywnej" dla świata Fallout'a. Chociażby 10mm Pistol (mam komiks z, którego pochodzi wygląd tej broni .), czy .223 Pistol .
I kto tu jest ortodoksem ?

Jak cię czytam to przypominają się mi czasy, gdy lurkowałam na forum NMA- i bałam się zarejestrować, bo by mi powiedzieli, że nie znam się na falloucie i nie jestem prawdziwą fanką (bo tak, nie wiem, jaką amunicją strzelają kałachy).
Nic tragicznego by się nie stało . Swego czasu dostałem opieprz od samego niesławnego Roshambo . O, tutaj .

Bez obrazy, tak tylko mnie na wspomnienia wzięło
Ech...
Wspomnienia...
Przypomniały mi się czasy, kiedy nie nienawidziłem myśli o NMA, kiedy jeszcze lubiłem tambylców...
Czasami tęsknię za niektórymi z nich...

Ale z drugiej strony...
Jak widzę ludzi, ktorzy 4 razy dziennie postują newsy o grze, której nie cierpią a do każdego newsa kilkadziesiąt oburzonych komentarzy na temat tego, co wiadomo od 4 lat, to mi się robi niedobrze.
Dokładnie - Springfield M1903 z Pedersen Device, czyli amerykańska spóźniona wunderwaffe I WŚ. Zestaw konwersyjny zamieniający Springfielda w samopowtarzalny karabinek na pistoletową amunicję.

Botras - twoja kolej .
Witam!

Hektor napisał/a:
Generalizując Garand to karabin dla słabo wyszkolonych żołnierzy z poboru, natomiast np. SMLE to broń zawodowych żołnierzy, potrafiących samodzielnie dobierać poprawki, a więc potrafiących celnie strzelać na duże odległości, i nietracących głowy na polu bitwy.

Historia przeczy takiej tezie. Raz techniką, bo Garand miał w pełni regulowany celownik, jak SMLE.


Co ma z tym wspólnego celownik? Celny strzał z Garanda to ok 500m, z SMLE-a niemal dwa razy tyle! Na dystansie 300-500m potrafi strzelać za przeproszeniem byle pierdoła, ale już na dystansie700-800m trzeba uwzględniać wiatr, warunki atmosferyczne i terenowe (jeśli cel znajduje się powyżej lub poniżej strzelającego to należy przyjąć odpowiednie poprawki)
Po za tym po pierwsze, na początku pierwszej wojny Niemcy, zmasowany ogień Brytyjskiej piechoty (składającej się wówczas głównie z żołnierzy zawodowych) brali za ogień ckm-ów, .
Po drugie, zawodowi żołnierze US Army (Czyli ci którzy służyli w wojsku przed 1941r) mocno krytykowali wygodę użycia kbs M1 w porównaniu do M1903 Springfield. Wystarczy poczytać literaturę amerykańską, choćby "Stąd do wieczności".

Doprowadził do tego, że przeciętny angielski piechur miał nieprzeciętne umiejętności strzeleckie, głównie z wybitnie intensywnego treningu. Prawie wszyscy ci ludzie wyginęli w pierwszych miesiącach PWS (razem z McMahonem), a potem byli to już tylko zwyczajni strzelcy, z całkiem zwyczajnym, nawet jeśli najszybszym karabinem.



Dlatego napisałem: Garand to karabin dla słabo wyszkolonych żołnierzy z poboru, natomiast np. SMLE to broń zawodowych żołnierzy

Pozdrawiam!
Karabin Springfield M1903 (ang. United States Rifle, Caliber .30, Model 1903) – amerykański karabin powtarzalny opracowany w firmie Springfield Armoury.

Historia konstrukcji

7,62 mm karabin Springfield M1903 został opracowany i był produkowany przez rządowy arsenał Springfield Armoury w Springfield. Znajdował się na wyposażeniu armii amerykańskiej od 1903 roku. Od 1936 stopniowo był zastępowany przez karabin samopowtarzalny M1 Garand. Konstrukcja karabinu była wzorowana na 7,92 mm karabinie powtarzalnym Mauser wz. 1898.

Karabin M1903 posiada zamek czterotaktowy, ślizgowo-obrotowy. Trzon zamkowy wyposażony jest w rączkę zgięta do dołu. Kurek jest połączony na stałe z żerdzią sprężyny iglicy. Jest z tyłu zakończony gałką, umożliwiającą jego napięcie bez otwierania zamka. Zasilany jest magazynkiem o pojemności 5 nabojów. Lufa gwintowana, posiada 4 bruzdy lewoskrętne o skoku 254 mm.

Początkowo karabin posiadał celownik krzywkowy i przystosowany był do 0,30-calowych nabojów z pociskiem zaokrąglonym, oznaczonych .30-03 (.30 – kaliber, 03 – wzór naboju 1903). Od 1906 roku rozpoczęto produkcję karabinu M1903 z celownikiem ramkowym, który dostosowany był do naboju oznaczonego .30-06 z pociskiem ostrołukowym. Karabin ten posiadał krótsze łoże o zmienionym kształcie w porównaniu do swojego poprzednika.

W 1929 roku wprowadzono kolejną zmodyfikowana wersję karabinu oznaczona jako M1903A1, w której ulepszono kształt kolby wyposażając ją w chwyt pistoletowy (w czasie II wojny światowej produkowano również karabin M1903A1 ze słabo zarysowanym chwytem pistoletowym).

W latach II wojny światowej opracowano kolejną zmodyfikowaną wersję karabinu M1903A3, którego lufa posiadała dwie bruzdy, celownik osadzono w pobliżu rączki zamkowej i kolbę bez chwytu pistoletowego. Na podstawie tej wersji opracowano również wersję M1903A4 przeznaczony dla strzelców wyborowych. Wersja ta była wyposażona w celownik optyczny i chwyt pistoletowy.

Istniała także wersja 0,22-calowego jednostrzałowego karabinu Springfield M1903, dostosowana do amunicji bocznego zapłonu kalibru 0,22 cale. Broń ta była przeznaczono do szkolenia.







Dane techniczne

Kaliber 7,62 mm
Nabój .30-06 US (7,62 x 63 mm)
Magazynek stały, 5 nab.
Długość 1100 mm
Długość lufy 610 mm
Masa broni 4 kg
Prędkość pocz. pocisku 700-850 m/s
Szybkostrzelność praktyczna 10 strz/min
Zasięg skuteczny 800 m
no ok, ale M1903 Springfield to juz jest typowym karabinem wyborowym, podobnie Mauser 98 K, LEE-ENFIELD SMLE.
Nie mogę się zgodzić! Nie widzę zupełnie w czym wymienny 10 nabojowy magazynek G43, miałby być lepszy od 8 nabojowego ładownika Garanda, właśnie w praktycznym użyciu.



... i to co napisałeś dalej - to wszystko prawda, łącznie oczywiście z tym, że ładownik Granda da się uzupełnić (nie wiem skąd wziął się ten mit). Nie uważam, że system ładowania Garanda jest aż tak zły jak się poważnie uważa, ale musiałem wybrać jedną broń - w końcu to ankieta, więc zacząłem szukać drugorzędnych "argumentów" stąd ...

1. Ten wyskakujący, hałasujący ładownik, który dość dobitnie pokazywał otoczeniu, że skończyła się żołnierzowi amunicja. Oczywiście była to niedogodność tylko w określonych i nielicznych sytuacjach, ale skoro już "grzebiemy się" w drugorzędnych argumentach ...

2. Ładownik wypadał (a raczej "wyskakiwał") więc po wystrzeleniu wszystkich ładowników nie było czym ładować broni. Konieczna była amunicja dostarczona już załadowana w ładowniki, ale gdyby jej zabrakło to byłby problem. Mając G-43 gdzie magazynki puste się wyjmowało i chowało można było sobie je doładować z dowolnie dostarczonej amunicji 7,92 x 57. Zgoda, zwykle w wojskach USA ta amunicja była, ale skoro muszą decydować czynniki drugorzędne - to wybieram właśnie wymienny magazynek bo gdyby ...

3. Oczywiście są też czynnniki raczej nie mieszczące się w punkcie widzenia piechura jak np. fakt, że magazynek był jednak bardziej perspektywiczny (od ładownika) i mógł się przerodzić w czasem w magazynek 20-nabojowy czyli zapewnić większa siłę ognia.

W ogóle uważam karabin Garand za bardzo dobrą broń, ale jak napisałem wcześniej musiałem coś wybrać. Zresztą "Garand na magazynek" czyli BM59 i M-14 utrzymał się w uzbrojeniu przez wiele lat po DWS.

Moim zdaniem nie tylko nad Thompsonem ale i nad Garandem, np w rejonie zurbanizowanym, w dżunglach Azji itp. Jego popularność wynikała z małej wagi, bardzo dobrej celności na odległościach rzędu 100-150 m, ergonomii nieporównywalnie lepszej niż Garanda (żołnierze używający wcześniej M1903 Springfield mocno na to narzekali), sporej siły ognia (15 nabojowy magazynek) i niezawodności. Te zalety i powszechność użycia, uprawniają karabinek M1 do zaszeregowania wśród broni piechoty.



Tak - tylko, że nie zapewniał wymaganej przez wojsko donośności skutecznej, stąd mógł tylko uzupełniać kb M1, a nie go zastąpić - trudno sobie wyobrazić drużynę tylko z rkm i M1 Carbine. Przecież nie rozpatrujemy tylko walki w terenie zurbanizowanym czy w dżungli, a ogólnie wymogi stawiane przez żołnierzem w czasie DWS.

Pozostałe wymienione przez Ciebie typy broni mogły być wzajemnie wymienne w systemie uzbrojenia piechoty - stąd umieszczenie tej broni na równi z innymi wymienionymi przez Ciebie typami nieco "nagina" wynik ankiety.

Oczywiście w wielu sytuacjach M1 Carbine miał sporą przewagę nad "zwykłymi" karabinami, ale żołnierze musieli je mieć bo armia wymagała takiej, a nie innej odległości prowadzenia ognia.

W porównaniu z bronią na klasyczny silny nabój karabinowy, karabinek M1 zawsze będzie bardziej poręczny i bardziej szybkostrzelny niż pozostałe - bo miał szansę taki być, a Garand czy G-43 nie!

Uważam, że skoro do grupy indywidualnej broni strzeleckiej dla "piechocińca" dodałeś kbk M1, to powinieś dodać też StG-44, bo amunicja pośrednia umożliwiła taką nowoczesną konstrukcję, natomiast wymóg amunicji karabinowej "położył" w sumie całkiem niezły konstrukcyjnie FG-42.

Można porównywać ze sobą broń na amunicję karabinową, ale gdy wstawi się "do kompletu" broń na amunicję pośrednią to zaburzy ona niestety wynik głosowania. Stąd nie powinien się tu znaleźć M1 Carbine.

A skoro go wtawiłeś to mój typ indywidualnej broni strzeleckiej dla żołnierza piechoty okresu DWS to bezapelacyjnie StG-44
M1903
Między 1903 a 1939 rokiem oficjalnie Springfield Armory wyprodukowało 1 532 878 komór zamkowych karabinu M1903, Rock Island Arsenal dodatkowo 346 779 kompletnych karabinów oraz około 98 200 komór zamkowych, które mogły, ale nie musiały być wykorzystane do stworzenia kompletnych modeli broni. Razem daje to około 1 977 878 sztuk. Podczas drugiej wojny światowej karabiny przebudowywano na modele M1903 (Modified), M1903A3 oraz M1903A4.

M1917
Tak nawiasem mówiąc, to zapominamy o jeszcze jednym, powszechnie używanym modelu broni, a mianowicie P-14, czyli oficjalnie U.S. Rifle, caliber .30 M1917, czyli dostosowanym do naboju .30-06 brytyjskim Enfield. Wbrew pozorom tej broni stworzono więcej niż M1903 (podzas IIwś używali ich powszechnie Filipińczycy), tutaj ocenia się, że Winchester, Remington-Illinois, Remington Eddystone stworzyło około 2 250 000 sztuk tej broni, także używanej podczas IIwś.

M1 Carbine
A skoro już się tak rozpędziłem, to od razu produkcja M1 Carbine. W ciągu 38 miesięcy (od czerwca 1942 do sierpnia 1945) karabinki te tworzyło dziewięciu dostawców, produkujących: M1, M1A1, M2 oraz T3/M3. odpowiednio:

Kod: Zaznacz całyInland Manufacturing Division, G.M.C.............. 2 642 097
Winchester Repeating Arms Co......................   818 059
Underwood-Elliot-Fisher Co........................   545 616
Saginaw Steering Gear Div., G.M.C.................   517 212
National Postal Meter Co..........................   413 017
Quality Hardware & Machine Co.....................   359 666
International Business Machines Corp (IBM)........   346 500
Standard Products Co..............................   247 160
Rock-Ola Co.......................................   228 500
                                                     -----------
                                           Razem:  6 117 827

Jak można zauważyć, czego jak czego, ale M1903 to SZ USA miały najmmniej

Co do Reisingów – byłbym niezmiernie ostrożny w eliminowaniu ich z różnych porównań. Nie ma takiego powodu. To nie wina Reisingów, że nie wzięły udziału w walkach np. w Europie

Szybciej by je wyrzucano. Bez urazy, ale był to jeden z bardziej nieudanych pistoletów maszynowych tej wojny. US Army odrzuciła zresztą tę broń z uwagi na zawodność konstrukcji. Produkowały je zakłady Harrington & Richardson. Wyprodukowano w latach 1942-1945 (z tym, że przyjęto je do USMC w 1942, a już w 1943 roku z uwagi na marne sprawowanie się na polu walki - były bardzo wrażliwe na zanieczyszczenia czy błoto - wycofywano Reisingi na tyły) około 100 000 sztuk, przy czym USMC oraz US NAVY otrzymały ok.52 000-65 000 M50 oraz M55 (ten ostatni miał przełącznik rodzaju ognia i - o ile dobrze pamiętam - składaną kolbę oraz chwyt pistoletowy), reszta poszła na rynek cywilny (M45, M48 - samopowtarzalne) oraz... do ZSRR (Lend-Lease). Ja bym mimo wszystko nie podniecał się tym pistoletem maszynowym, bo i wyprodukowano go niewiele i opinię miał bardzo marną wśród Marines (spotkałem się z wspomnieniami, że broń celowo porzucano czy topiono).
M1 Garand – karabin samopowtarzalny kal. 7,62 mm konstrukcji amerykańskiej.

Historia

Powstaniu karabinu samopowtarzalnego przyświecała idea zwiększenia siły ognia pojedynczego żołnierza. W dalszej konsekwencji miało to doprowadzić do zmniejszenia liczebności armii. W USA idea ta trafiła na podatny grunt. Armia amerykańska została, jako pierwsza na świecie na masową skalę, uzbrojona w karabin samopowtarzalny, skonstruowany przez Johna C. Garanda. Przyjęto go na uzbrojenie w 1936 roku pod oznaczeniem wojskowym Rifle, .30 Caliber, M1 (karabin M1 kaliber 30). Od nazwiska konstruktora znany jest jednak powszechnie jako Garand

Służba

Nowy karabin bardzo wolno przyjmował się do uzbrojenia wojsk amerykańskich. Na przeszkodzie stał tu konserwatyzm zawodowych żołnierzy, przywiązanych do karabinów powtarzalnych Springfield M1903. Miało to miejsce szczególnie w Korpusie Piechoty Morskiej USA.

Dopiero po wybuchu II wojny światowej karabin M1 został na masową skalę przyjęty we wszystkich rodzajach wojsk i doceniono w pełni jego zalety w porównaniu z karabinami powtarzalnymi. W przeciwieństwie do niektórych innych wczesnych karabinów samopowtarzalnych, karabin M1 uznawany był za wysoce udaną konstrukcję. Broń była wytwarzana również w wersji M1C i M1D przeznaczonej dla strzelców wyborowych. Łącznie wyprodukowano ok. 4,5 mln. sztuk karabinu.

Karabiny M1 znajdowały się przez wiele lat na uzbrojeniu armii, głównie sojuszników USA. W kilku krajach były też produkowane (np. we Włoszech). W uzbrojeniu armii amerykańskiej pozostawał do 1957 roku, kiedy, po wprowadzeniu nowej amunicji (nabój 7,62 mm NATO), został zastapiony przez karabin M14 (bardzo konstrukcyjnie zbliżony do M1)

Konstrukcja

Karabin M1 jest bronią samopowtarzalną, strzelającą ogniem pojedynczym. Działa na zasadzie odprowadzania części gazów prochowych przez boczny otwór z przewodu lufy. Zamek ryglowany przez obrót, za pomocą dwóch symetrycznych rygli umieszczonych w przedniej części trzonu zamkowego. Mechanizm uderzeniowo-spustowy typu kurkowego.

Zasilanie amunicją .30-06 (7,62 x 63 mm) z stałego magazynka o pojemności 8 nabojów. Magazynek ładowany był przy użyciu dwurzędowego ładownika. Celownik przeziernikowy.

Charakterystyczną cechą karabinu było to, że po wystrzeleniu ostatniego naboju ładownik był automatycznie wyrzucany z charakterystycznym, głośnym metalicznym dźwiękiem. Mogło to informować przeciwnika o tym, iż żołnierz musi przeładować broń, ale jednocześnie podobno umożliwiało oszukanie nieprzyjaciela poprzez sztuczne wytworzenie dźwięku i sprowokowanie go do wyjścia z ukrycia. W rzeczywistości, w warunkach bojowych dźwięk ten był praktycznie niesłyszalny i nie odgrywał żadnej roli.

Oznaczenie M1 (M1 Carbine) nosi także karabinek samopowtarzalny, opracowany w firmie Winchester, przez zespół konstruktorów, pod kierunkiem Edwina Pugsleya. Został wprowadzony do uzbrojenia w 1941 roku. Strzela on nabojem pośrednim kal. 7,62 mm US Carbine, specjalnie opracowanym do tej broni. Nie ma on, poza kalibrem, nic wspólnego z karabinem M1 Garanda.





















Dane techiczne:

Państwo USA
Rodzaj karabin samopowtarzalny
Wyprodukowano ok. 4 500 000 egz.
Kaliber 7,62 mm
Nabój 30-06 (7,62 x 63 mm)
Magazynek stały, 8 nab.
Długość 1100 mm
Długość lufy 613 mm
Masa broni 4,32 kg
Prędkość pocz. pocisku 825 m/s
ompany of Heroes: Kompania Braci (Company of Heroes) - gra komputerowa z gatunku RTS osadzona w realiach II wojny światowej. Stworzona została przez studio Relic Entertainment i wydana na świecie przez THQ. Została w każdym wydaniu językowym jako pierwsza opatrzona naklejką portalu Games for Windows tworzonego przez Microsoft. Rozgrywka [edytuj]

Company of Heroes jest grą, w której gracz kieruje amerykańską US Army (włączając USAAF) lub oddziałem niemieckiego Wehrmachtu (błędnie nazwanymi zarówno w polskiej, jak i angielskiej wersji gry odpowiednio Aliantami i Osią). Drogi rozwoju baz i jednostek obu armii się zdecydowanie od siebie różnią.

Zasoby [edytuj]

W Company of Heroes system gry opiera się na klasycznych RTS-ach, tzn. istnieją w grze trzy zasoby - amunicja, paliwo i zasoby ludzkie. Ale CoH ściśle w systemie ich zdobywania wiąże się z wcześniejszą grą Relic, Warhammer 40,000: Dawn of War. Otóż każdy z zasobów pozyskiwany jest poprzez punkty strategiczne, każdy zasób ma przyporządkowany inny ich rodzaj. Paliwo oznakowane jest okręgiem z baryłką ropy, amunicja - okręgiem z trzema nabojami artyleryjskimi, a zasoby ludzkie - okręgiem z kropką w środku. Żeby przejąć taki punkt strategiczny, trzeba rozkazać piechocie (w przypadku grania kompanią pancerną US Army można tego dokonywać lekkimi pojazdami opancerzonymi M8 Greyhound) nawinąć flagę swojej armii na jego maszt (w przypadku zdobywania punktu przeciwnika należy najpierw odwinąć jego flagę). Zdobyte punkty strategiczne dają kontrolę nad obszarem (jego rozmiary i granice są zaznaczone na mapie - im większe terytorium tym więcej zasobów). Ma to znaczenie, ponieważ jednostki mogą uzupełniać swój skład i uzyskiwać niektóre ulepszenia wyłącznie na własnym obszarze. Zdobyte punkty muszą być połączone z linią zaopatrzenia (czyli sąsiadować z innym zdobytym obszarem-punktem), inaczej zasoby nie mogą być transportowane. Sam transport polega na tym, że im więcej punktów strategicznych i im są lepsze, tym większa jest częstotliwość pozyskiwania zasobów. Tą szybkość można zwiększyć poprzez wybudowyanie posterunków obserwacyjnych. Te zabezpieczają także przed przejęciem zasobu przez przeciwnika. Ten musi zniszczyć posterunek i odwinąć flagę wroga, aby go zdobyć.

Zasoby ludzkie pozwalają na szkolenie jednostek: piechoty, dział oraz pojazdów (te wymagają dodatkowo paliwa). Są też potrzebne do przywołania wsparcia. Paliwo jest potrzebne do pojazdów i czołgów (wespół z zasobami ludzkimi) oraz budynków. Użyteczność amunicji jest zaś najbardziej myląca. Wbrew pozorom nie służy ona do normalnej wymiany ognia, ponieważ amunicja do wszystkich broni i dział (poza broniami specjalnymi, np. granaty bomby przylepne itd.) jest nielimitowana. Jest zaś potrzebna do m.in. ulepszania jednostek i przywoływania wsparcia zza mapy (z pomocą wybranych doktryn).

Jednostki [edytuj]

Pojęcie jednostki w Company of Heroes jest podobne do wielu RTS-ów drugowojennych i Warhammer 40,000: Dawn of War; w przypadku piechoty pojęcie jednostki odnosi się do całej ich drużyny. Jednostki produkowane są w odpowiednich budynkach, mogą też być przywołane za pomocą wsparcia logistycznego (doktryny). Różnice między jednostkami podobnego typu obu armii w większości są znaczące.

Limit jednostek [edytuj]

Istnieje ustalony limit utworzonych jednostek, którego nie można przekroczyć. Każdy oddział zajmuje określoną liczbę punktów. Limit zaopatrzenia można zwiększyć poprzez zdobywanie nowych sektorów strategicznych. Maksymalna ilość punktów do zajęcia to 90.

Osłony, system osaczenia i ucieczka [edytuj]

System osłon może dla piechoty stanowić o życiu lub śmierci żołnierzy. Dostępne są trzy rodzaje osłon: brak jakiejkolwiek ochrony przed ogniem nieprzyjaciela; lekka osłona podatna na szybkie zniszczenia już od pocisków z broni lekkiej piechoty oraz ciężka osłona chroniąca jednostkę przed strzałami lekkiej piechoty, ale podatna na atak dział, pojazdów i czołgów. Zaimplementowano także system osaczenia: kiedy piechurzy jakiejkolwiek specjalizacji zostaną zasypani ogniem wroga. Istnieją dwa rodzaje "przygwożdżenia": stan, w którym mogą coś jeszcze robić (np. wycofać się do najbliższej osłony) i stan paniki, w którym nie reagują na żadne rozkazy. Wtedy pozostaje im jedna opcja: ucieczka. Żołnierze podczas ucieczki nie mogą zostać zaznaczeni (a co za tym idzie, nie wykonują rozkazów do czasu dojścia do sztabu polowego), ale są dużo szybsi i dostają premię do obrony, mogą więc uratować się przed wrogiem.

Doświadczenie [edytuj]

Jednostki amerykańskie otrzymują doświadczenie za budowę budynków, umocnień polowych, zdobywanie i utrzymywanie sektorów oraz za zabijanie wrogiej piechoty i niszczenie pojazdów bądź czołgów nieprzyjaciela. Wehrmacht zaś musi wykupywać nowe poziomy szkolenia jednostek za pomocą Centrum Kampfkraftu. Jednostki doświadczone (istnieją trzy poziomy doświadczenia bojowego) są skuteczniejsze (każdy awans daje inne bonusy; każda jednostka ma inne), zaś różnica między rekrutami a weteranami jest tak duża, że ci drudzy mogą zastąpić nawet kilka nowych oddziałów, a zajmują w limicie jednostek tyle samo miejsca, co jeden taki sam świeżo posłany do boju oddział.

Ulepszenia i umiejętności specjalne [edytuj]

Niektóre jednostki mogą za zebrane jednostki amunicji kupować ulepszenia czyniące je bardziej wszechstronnymi, np. lepszymi przeciw piechocie, pojazdom; bardziej odpornymi itp. oraz umożliwiające wykorzystanie ich specjalnych umiejętności (które dla niektórych oddziałów są dodatkiem do ich efektywności, a dla innych jedynym, co potrafią oprócz ruchu; po wykorzystaniu którejś z umiejętności jednostka musi odczekać kilkanaście-kilkadziesiąt sekund, by móc ponwnie z niej skorzystać). Dokonywać można tego w panelu budynku, który je wyszkolił lub w panelu oddziału bądź maszyny.

Lista umiejętności specjalnych jednostek [edytuj]

Przecinanie drutu kolczastego - żołnierz tnie drut kolczasty.
Podkładanie ładunków wybuchowych - żołnierze je posiadający mogą je podłożyć pod np. budynek (skuteczne do wykurzania wroga z budowli). Kosztuje to mniej niż ich rzucenie, ale podłożenie zajmuje dużo czasu. Ładunek można swobodnie zdetonować.
Rzut bombą przylepną - jeden z żołnierzy rzuca bombą przylepną (mały ładunek wybuchowy włożony do obtoczonej w smarze skarpety - skuteczne przeciw pojazdom).
Rzut granatem - jeden z żołnierzy rzuca granatem (skuteczne przeciwko piechocie, zwłaszcza zgromadzonej w jednym miejscu).
Ostrzał zaporowy - doprowadza przeciwnika do "przygwożdżenia".
Motywacja - niweluje na krótki czas skutki "przygwożdżenia" oddziałów.
Rzut ładunkiem wybuchowym - jeden z żołnierzy rzuca dość drogim ładunkiem (skuteczne przeciwko piechocie w budynkach).
Kamuflaż - snajper staje się niewidoczny, dopóki nie zbliży się zbytnio do wroga lub dokona ostrzału przeciwnika.
Wstrzymanie ognia - pozwala na zapanowanie nad snajperem i wyznaczenie jej odpowiedniego celu do zaatakowania. Dostępne po włączeniu kamuflażu.
Ostrzał pociskami przeciwpancernymi - obsługa CKM-u przez chwilę strzela pociskami przeciwpancernymi (skuteczne przeciwko lekkim pojazdom).
Salwa z moździerza - moździerz oddaje kilkupociskową salwę.
Wystrzelenie/odpalenie pocisku dymnego - odpala pocisk dymny dezorientujący przeciwnika i dający jednostce gracza okazje na ucieczkę lub atak z zaskoczenia.
Ostrzał pociskami penetrującymi - przez chwilę strzela pociskami penetrującymi (skuteczne przeciw ciężkim pojazdom).
Rozmieszczanie min - pojazd rozmieszcza miny (skuteczne przeciw piechocie i pojazdom).
Oczyszczanie z min - pojazd uruchamia trał przeciwminowy, poruszając się wolniej.
Opuść buldożer - pojazd opuszcza buldożer, którym taranuje przeszkody.
Strzał z Panzerfausta - jeden z piechurów odpala pocisk z jednostrzałowego Panzerfausta.
Podręczna apteczka - piechota używa apteczki, lecząc stopniowo obrażenia (w małym stopniu).
Rzut wiązką granatów - jednostka rzuca wiązką granatów (skuteczne przeciwko pojazdom i piechocie).
Atak - nakazuje jednostce szturm na pozycję wroga.
Ostrzał kontrolowany - jednostka wzywa ostrzał z artylerii.
Nadzór - jednostka poprawia szybkość szkolenia jednostek w wybranym budynku.
Rozkaz do odwrotu - jednostka wydaje dla całej piechoty rozkaz do ucieczki do własnego sztabu polowego.
Ostrzał rakietowy - każe jednostce ostrzelać wybrany widoczny punkt na mapie.

Lista jednostek [edytuj]
Jednostka Uzbrojenie Wymagania Ulepszenia Rola (umiejętności specjalne)
Piechota i artyleria US Army
Saperzy Pistolet maszynowy M3 Sztab Miotacz ognia, wykrywacz min Budowanie oraz naprawa umocnień i budynków baz, naprawa pojazdów; mało skuteczna przeciw osłabionej lekkiej piechocie (przecinanie drutu kolczastego, podkładanie ładunków wybuchowych)
Strzelcy Karabin M1 Garand, karabinek M1 Koszary Karabin maszynowy Browning M1918, granaty MkII, bomby przylepne Podstawowa jednostka piechoty, skuteczna przeciw lekkiej piechocie (rzut bombą przylepną lub granatem, ostrzał zaporowy)
Spadochroniarze (wsparcie) Karabinek M1 Kompania spadochronowa Wyrzutnia bezodrzutowa M18 57mm Piechota przeznaczona do szybkich ataków z flanki, skuteczny przeciwko piechocie lekkiej (rzut granatem lub ładunkiem wybuchowym, motywacja)
Rangerzy (wsparcie) Karabin M1 Garand, Bazooka Kompania piechoty Pistolet maszynowy Thompson, granaty Ciężki oddział szturmowy, skuteczny przeciw piechocie lekkiej i ciężkiej oraz lekkim pojazdom (rzut granatem, motywacja)
Snajper Karabin Springfield M1903 Centrum wsparcia broni - Jednostka do cichego eliminowania żołnierzy, skuteczna przeciwko piechocie (kamuflaż, wstrzymanie ognia)
Obsługa CKM-u M1917 Browning Przenośny CKM M1917 Browning Centrum wsparcia broni - Oddział CKM-u o ostrzale zaporowym, skuteczny przeciwko lekkiej piechocie (ostrzał pociskami ppanc.)
Moździerz M2 z obsługą Przenośny moździerz M2 60mm Centrum wsparcia broni - Pośredni ogień wsparcia do zaskoczenia przeciwnika, skuteczny przeciwko lekkiej piechocie i budynkom (salwa z moździerza, wystrzelenie granatu dymnego)
57mm działko ppanc. M1 z obsługą 57mm działko ppanc. M1 Park maszynowy lub kompania spadochronowa (wsparcie) - Lekka jednostka artyleryjska, skuteczna przeciwko budynkom i lekkim pojazdom (strzelanie pociskami penetrującymi)
Haubica M2A1 105mm z obsługą (wsparcie) Haubica M2 105mm Kompania piechoty (wsparcie spoza mapy lub możliwość wybudowania) - Nieprzenośna ciężka jednostka artyleryjska piechoty, skuteczna przeciwko budynkom i ciężkim pojazdom (ostrzał artyleryjski)
Pojazdy US Army
Willys Jeep Karabin maszynowy M1919 kalibru .30 Koszary - Nieopancerzony samochód zwiadowczy, skuteczny przeciwko snajperom oraz obsługom broni ciężkiej
Transporter półgąsienicowy M3 Karabin maszynowy M2 kalibru .50 Park maszynowy Wieżyczka czterech karabinów maszynowych M16 kalibru .50 Transporter piechoty (maks. 12 żołnierzy, po ulepszeniu brak możliwości transpotu), może uzupełniać straty w oddziałach, skuteczny przeciwko piechocie
Wóz pancerny M8 Greyhound Działko ppanc. 37mm Park maszynowy Karabin maszynowy kalibru .50, lekki fartuch pancerny Lekko opancerzony pojazd zwiadowczy uzbrojony w szybkostrzelne działko, skuteczny przeciwko piechocie, lekkim pojazdom (rozmieszczanie min); po ulepszeniu, może przejmować punkty strategiczne (kompania pancerna)
M4 Sherman Działo 75mm Baza czołgów Karabin maszynowy M2 kalibru .50, trał przeciwminowy Krab, działo 76mm M1, granaty dymne Średni czołg, podstawowe wsparcie pancerne, skuteczny przeciwko budynkom, pojazdom oraz lekkim czołgom (rozbrajanie min, odpalanie granatów dymnych)
M4 Sherman Calliope (wsparcie) 60 rakiet 4.5 cala, działo 75mm (nieaktywne) Kompania pancerna - Średni czołg wyposazony w wieloprowadnicową wyrzutnie rakietową, skuteczny przeciwko budynkom oraz maszynom (salwa z wyrzutni Calliope)
M4 Sherman "Krokodyl" Miotacz ognia Baza czołgów Buldożer Czołg z miotaczem ognia, skuteczny przeciwko budynkom obsadzonym, piechocie i lekkim pojazdom (opuszczanie i podnoszenie buldożeru)
Niszczyciel czołgów M10 Działo ppanc. 76mm Baza czołgów - Słabo opancerzony niszczyciel czołgów, skuteczny przeciwko pojazdom i czołgom
M26 Pershing (wsparcie) Działo 90mm Kompania pancerna - Ciężki czołg, skuteczny przeciwko budynkom, pojazdom i czołgom
Samolot P47 Thunderbolt (wsparcie niekontrolowane) 8 CKM kalibru .50, maks. 900 kg bomb lub rakiet Kompania spadochronowa (zrzut zaopatrzenia, ostrzał z działek lub zrzut bomb) nie dotyczy Samolot wsparcia, skuteczny przeciw piechocie, pojazdom i czołgom
Piechota i artyleria Wehrmachtu
Pionierzy Pistolet maszynowy MP40 Sztab Rzeszy Miotacz ognia, wykrywacz min Budowanie i naprawianie wszystkich budynków i umocnień, naprawa pojazdów, skuteczny przeciwko osłabionej lekkiej piechocie (przecinanie drutu kolczastego)
Volksgrenadierzy Karabin Kar98, pistolet maszynowy MP44 Kwatery Wehrmachtu Pistolet maszynowy MP40 Podstawowa jednostka piechoty, skuteczna przeciwko lekkiej piechocie i lekkim pojazdom (strzał z Panzerfausta, użycie apteczki)
Grenadierzy Karabin Kar98, pistolet maszynowy MP44 Koszary wojenne MG42, Panzerschreck Jednostka piechoty do szybkich ataków na wroga, skuteczna przeciw pojazdom i lekkiej piechocie (rzut granatem, atak, użycie apteczki)
Szturmowcy (wsparcie) Karabin Kar98, karabin szturmowy StG44 Doktryna blitzkriegu Pistolet maszynowy MP40, Panzerschreck Oddział przeznaczony do szturmów, skuteczny przeciwko pojazdom, lekkim czołgom i piechocie (rzut wiązką granatów, atak, kamuflaż, wstrzymanie ognia)
Odznaczeni Krzyżem Rycerskim Karabin szturmowy StG44 Dowództwo pancerne - Odznaczeni weterani, skuteczni przeciw piechocie
Oficer Pistolet Luger Zbrojownia szturmowa - Dowódca wszystkich oddziałów sprawujący nad nimi nadzór, nieskuteczny w walce (ostrzał kontrolowany, nadzór, rozkaz do odwrotu)
Snajper Półautomatyczny karabin G43 Kwatery Wehrmachtu - Jednostka do cichego eliminowania żołnierzy, skuteczna przeciwko piechocie (kamuflaż, wstrzymanie ognia)
Moździerz Granatewerfer 34 8mm z obsługą Moździerz Granatewerfer 34 8mm Koszary wojenne - Pośredni ogień wsparcia do zaskoczenia przeciwnika, skuteczny przeciwko piechocie i budynkom (salwa z moździerza, wystrzelenie granatu dymnego)
CKM MG42 z obsługą Przenośny CKM MG42 Kwatery Wehrmachtu - CKM MG42, skuteczny przeciwko piechocie
Działo ppanc. PaK 38 50mm z obsługą Działo ppanc. PaK 38 50mm Koszary wojenne - Lekka jednostka artyleryjska piechoty przeznaczona do niszczenia celów opancerzonych, skuteczna przeciwko budynkom, lekkim pojazdom i czołgom(kamuflaż, wstrzymanie ognia)
Wieloprowadnicowa wyrzutnia rakietowa 150mm Nebelwerfer z obsługą Sześciolufowa przenośna wyrzutnia rakiet Nebelwerfer 41 Zbrojownia szturmowa - Jednostka artyleryjska piechoty przeznaczona do atakowania dalekich celów, skuteczna przeciwko budynkom (ostrzał rakietowy)
Działo ppanc./plot. 88mm Flak z obsługą (wsparcie) Działo przeciwlotnicze Flak 36 88mm Doktryna obronna - Nieprzenośna ciężka jednostka artyleryjska piechoty, skuteczna przeciwko budynkom, ciężkim pojazdom, czołgom i samolotom
Pojazdy Wehrmachtu
Motocykl BMW R75 Lekki karabin maszynowy MG 42 Kwatery Wehrmachtu - Szybki motocykl zwiadowczy, skuteczny przeciw lekkiej piechocie
Transporter półgąsienicowy SdKfz 251 Lekki karabin maszynowy MG 42 Koszary wojenne 40 rakiet Wurfrahmen, miotacz ognia Pojazd do transportowania piechoty, skuteczny przeciwko lekkiej piechocie oraz budynkom (ostrzał rakietowy)
Wóz pancerny SdKfz 234/1 (Puma) Szybkostrzelne działko 20mm Zbrojownia szturmowa Działo 50mm Zwiadowczy pojazd opancerzony, skuteczny przeciw lekkim pojazdom i budynkom
Samobieżne działo szturmowe Stug IV Działo StuK 40 75mm Zbrojownia szturmowa Lekki karabin maszynowy MG42, opancerzone fartuchy gąsienicowe Niszczyciel czołgów, skuteczny przeciwko lekkiej piechocie i pojazdom
Działo samobieżne StuH 42 (wsparcie) Haubica 105mm FH18 Doktryna blitzkriegu - Działo szturmowe, skuteczna przeciwko pojazdom, lekkim czołgom i piechocie
Czołg Panzer IV Działo 75mm KwK 40 Dowództwo pancerne Lekki karabin maszynowy MG34, opancerzone fartuchy gąsienicowe Podstawowy czołg sredni Wehrmachtu, skuteczny przeciwko budynkom, pojazdom i lekkim czołgom
Pojazd p-lot. Flakpanzer Ostwind Szybkostrzelne działo plot. 37mm Flak 43 Dowództwo pancerne - Pojazd przeznaczony do niszczenia samolotów, skuteczny również przeciwko piechocie i budynkom
Czołg Panzer V "Pantera" Działo 75mm KwK 42 Dowództwo pancerne Lekki karabin maszynowy MG34, opancerzone fartuchy gąsienicowe Ciężki czołg, skuteczny przeciw budynkom, pojazdom i czołgom
Czołg Panzer VI "Tygrys" (wsparcie) Działo KwK 36 88mm Doktryna blitzkriegu (doktryna terroru dla specjalnej wersji, Asa Tygrysów) - Ciężki czołg, skuteczny przeciwko budynkom, pojazdom, piechocie i czołgom
Mina samobieżna Goliat 75-100 kg ładunku wybuchowego Dowództwo pancerne - Mina samobieżna jednorazowego użytku do zdalnej detonacji, skuteczna przeciwko pojazdom i czołgom

Budynki i umocnienia polowe [edytuj]

Budynki w bazach stanowią ważny element Company of Heroes, umożliwiający szkolenie jednostek i opracowywanie ulepszeń. Budynki te mogą budować jedynie jednostki inżynieryjne, odpowiednio saperzy i pionierzy. Mogą ulec zniszczeniom od obrażeń wszystkich wrogich jednostek.
s Umocnienia polowe, w przeciwieństwie do budynków bazy, mogą być budowane w każdym miejscu na mapie i to niekoniecznie przez inżynierów. Niektóre rodzaje umocnień mogą budować niektóre rodzaje żołnierzy - zależy to od armii, doktryn dowodzenia i rodzaju jednostki. Większość nie kosztuje nic, natomiast miny i stanowiska karabinów maszynowych (gniazda CKM-ów i bunkry) kosztują odpowiednio jednostki amunicji i paliwa.

US Army [edytuj]

* Posterunek obserwacyjny - możliwy do zbudowania wyłącznie w zdobytym sektorze zasobów posterunek obserwacyjny umożliwia zwiększenie produkcji zasobów, na których punkcie wydobywczym został wybudowany. Usuwa także na swoim obszarze znaną z niemal każdego RTS-a "mgłę wojny"; by odebrać graczowi sektor, przeciwnik musi zniszczyć posterunek.
* Drut kolczasty - po umieszczeniu tarasuje drogę piechocie i lekkim pojazdom przeciwnika, jednak bardzo łatwo może zostać zniszczony przez średnie i ciężkie pojazdy przeciwnika albo przeciety pionierów.
* Worki z piaskiem - umożliwiają stworzenie ciężkiej osłony dla piechoty, bardzo łatwo mogą jednak zostać zburzone przez czołgi i działa przeciwnika.
* Zapory przeciwczołgowe - uniemożliwiają większości wrogich czołgów wkroczenie na zablokowaną nimi drogę.
* Miny - po rozstawieniu i zakopaniu w terenie są śmiertelnie niebezpieczne dla pojazdów i piechoty przeciwnika, ale szybko mogą rozbroić je wrodzy saperzy wyposażeni w wykrywacze min.
* Punkt medyczny - po wybudowaniu jest stacją dla sanitariuszy próbujących uratować rannych żołnierzy.
* Gniazdo karabinów maszynowych - miejsce stacjonowania ciężkich karabinów maszynowych M1917 Browning o określonej wytrzymałości. Ma ograniczony kąt ostrzału, a po wybudowaniu nie można przenieść gniazda CKM-ów. Skuteczne przeciwko piechocie przeciwnika (ich silny ogień doprowadza wroga do osaczenia), nie zadaje jednak w ogóle obrażeń pojazdom opancerzonym.

* Sztab - główna baza dowodzenia. Może być uszkadzany i naprawiany, ale nie można go ponownie zbudować. Szkoli saperów oraz potrafi produkować im ulepszenia w postaci nożyc do cięcia drutów kolczastych i ładunków wybuchowych. Przy nim piechota może uzupełniać straty.
* Koszary - po zbudowaniu mogą szkolić i wystawiać Jeepy i strzelców. Jest to podstawowy budynek szkolący postawowe jednostki. Tam też można dla strzelców wyprodukować ulepszenia tj. granaty, bomby przylepne i karabiny maszynowe Browning.
* Centrum wsparcia broni - formuje i wystawia drużyny moździerzy M2, CKM-ów Browning M1917 i snajperów.
* Park maszynowy - główny budynek produkujący lekkie pojazdy i działka ppanc. Produkuje wozy pancerne M8, transportery półgąsienicowe M3 i działa przeciwpancerne 57 mm M1. Do zbudowania parku maszynowego potrzebne jest centrum zaopatrzenia.
* Baza czołgów - budynek produkujący czołgi. W nim można stworzyć czołgi M4 Sherman, M4 Sherman "Krokodyl" i niszczyciele czołgów M10 oraz zakupić ulepszenia do Shermanów takie jak działo 76 mm i granaty dymne. Do utworzenia tej bazy potrzebne jest Centrum zaopatrzenia,
* Centrum zaopatrzenia - wymagane do budowy Parku maszynowego i Bazy czołgów. Może zmniejszać zapotrzebowanie na szkolenie jednostek w dwóch poziomach.
* Lazaret - leczy będących w pobliżu żołnierzy piechoty.

Wehrmacht [edytuj]

* Posterunek obserwacyjny - budowalny wyłącznie w zdobytym sektorze zasobów posterunek obserwacyjny umożliwia zwiększenie produkcji zasobów, na których punkcie wydobywczym został wybudowany. Usuwa także na swoim obszarze znaną z niemal każdego RTS-a "mgłę wojny", by odebrać graczowi sektor, przeciwnik musi zniszczyć posterunek.
* Drut kolczasty - po umieszczeniu tarasuje drogę piechocie i lekkim pojazdom przeciwnika, jednak bardzo łatwo może zostać zniszczony przez średnie i ciężkie pojazdy przeciwnika. Mogą być wykorzystane jako lekka osłona.
* Worki z piaskiem - umożliwiają stworzenie ciężkiej osłony dla piechoty, bardzo łatwo mogą jednak zostać zburzone przez czołgi i działa przeciwnika.
* Smocze zęby - uniemożliwiają większości wrogich czołgów wkroczenie na zablokowaną nimi drogę. Mogą dodatkowo być wykorzystane jako ciężka osłona. Nieskuteczne przeciwko piechocie.
* Miny - po rozstawieniu i zakopaniu w terenie są śmiertelnie niebezpieczne dla pojazdów i piechoty przeciwnika, ale szybko mogą rozbroić je wrodzy saperzy wyposażeni w wykrywacze min.
* Punkt medyczny - po wybudowaniu jest stacją dla sanitariuszy próbujących uratować śmiertelnie rannych żołnierzy. Występują tylko w postaci modyfikacji bunkra.
* Bunkier - zbudowana z betonu budowla normalnie służąca jako stacja obronna z obsługą MG42 może zostać wyposażona w dodatkowy niemiecki CKM lub rozbudowana do punktu medycznego bądź stacji naprawy pojazdów.

* Sztab - główna baza dowodzenia. Może być uszkadzany i naprawiany, ale nie można go ponownie zbudować. Przede wszystkim szkoli pionierów, ale też zwiększa tez gotowość bojową bazy: stan potyczki, szturmu i bitwy. Przy nim piechota może uzupełniać straty.
* Kwatery Wehrmachtu - podstawowy budynek szkolący piechotę. Szkoli drużyny Volksgrenadierów, snajperów, obsługę CKM-ów MG42 oraz motocykle BMW R75.
* Koszary wojenne - budynek formujący ciężką piechotę: grenadierów, moździerze Granatewerfer 34 i działa ppanc. Pak 38 oraz transportery półgąsienicowe SdKfz 251. Do zbudowania tego budynku konieczne jest ulepszenie sztabu do fazy potyczek.
* Zbrojownia szturmowa - może formować i wystawiać do walki samochody opancerzone SdKfz 234 (Puma), działa samobieżne Stug IV, baterię artylerii rakietowej Nebelwerfer i oficerów. Aby zbudować zbrojownię szturmową, trzeba ulepszyć sztab do fazy szturmowej.
* Dowództwo pancerne - budynek produkujący czołgi takie jak Panzer IV, Flakpanzer Ostwind i Pzkpfw V "Pantera", a także piechotę odznaczoną Krzyżem Rycerskim. Potrzebuje do zbudowania sztabu ulepszonego do fazy bitewnej.
* Centrum Kampfkraftu - budowla szkoląca wszyskie jednostki do kolejnych poziomów doswiadczenia.

Neutralne [edytuj]

Budynki cywilne mogą stanowić ochronę dla piechoty i być rozbudowane do wysuniętych koszar polowych (muszą znajdować się w zajetym terytorium), które pozwalaja na wyzwanie jednostek piechoty i dział. W tak powstałych koszarach można tworzyć wszystkie rodzaje piechoty (wyłączajac piechotę wezwaną zza mapy za pomocą wsparcia) i działka ppanc. (pod warunkiem, że w bazie zostały wybudowane budynki umożliwiające ich produkcję).

Doktryny dowodzenia [edytuj]

Za efektywność w rozbudowywaniu bazy i niszczenie wrogich jednostek gracz otrzymuje punkty przeznaczone na rozwijanie doktryn dowodzenia. Każda armia może wybrać jedną z trzech doktryn i rozwijać jej dwa "drzewka".

US Army może korzystać z następujących doktryn:

* Kompania piechoty - umożliwia m.in. zwiększenie szybkości szkolenia piechoty, przywołanie jako wsparcie spoza mapy bądź zbudowanie przez saperów haubicy M2A1 105mm oraz przywołanie rangerów.
* Kompania spadochronowa - pozwala m.in. na zrzut spadochroniarzy, zaopatrzenia (amunicja, paliwo) i działek 57mm, nalot (zrzut bomb lub ostrzał z CKM)- wszystko za pomocą samolotu P47 Thunderbolt.
* Kompania pancerna - daje dostęp m.in. do możliwości szybszego szkolenia czołgów i pojazdów opancerzonych, zajmowania punktów strategicznych przez lekkie pojazdy, naprawiania czołgów przez ich załogi, uzupełniania strat czołgów w sztabie i przywołania czołgów M26 Pershing oraz Shermanów Calliope.

Wehrmacht może korzystać z następujących doktryn:

* Doktryna obronna - daje m.in. bonusy do obrony, zwiększoną siłę ostrzału artyleryjskiego, wezwanie jako wsparcie spoza mapy i możliwości budowy działa 88mm, a także możliwość bombardowania własnej bazy bądź obsadzonego budynku.
* Doktryna blitzkriegu (wojny błyskawicznej) - umożliwia m.in. uzyskanie od razu dużej ilości zasobów ludzkich kosztem wolniejszego ich rozwijania przez pewien czas, szturmowanie celu przez piechotę, stosowanie przez pewien czas taktyki blitzkriegu (czołgi mają większą skuteczność i niszczą wszystko na swojej drodze, a piechota jest szybsza) oraz wezwanie szturmowców, StuH-ów i Tygrysów.
* Doktryna terroru - umożliwia m.in. uzyskanie dużo większej skuteczności poprzez propagandę oraz przywołanie Asa Tygrysów i bombardowanie rakietami V1.

Multiplayer [edytuj]

Gra oferuje zabawę w sieci LAN bądź Internecie (serwis Relic Online) z udziałem max. do 8 osób na 15 mapach. Walczyć można po stronie Amerykanów bądź wojsk Wehrmachtu. Walka i system rozgrywki odbywa się w przedstawiony wyżej sposób. Dostępne są dwa tryby rozgrywki:

* Kontrola punktów zwycięstwa - polega na tym, że każda ze stron otrzymuje wcześniej ustaloną wspólną dla wszystkich graczy w drużynie ilość punktów zwycięstwa, które się traci poprzez porażki w walkach z przeciwnikami oraz przez brak kontroli nad tzw. sektorami zwycięstwa - słupami rozrzuconymi po mapie. Przegrywają drużyny, których bazy zostały spacyfikowane bądź straciły wszystkie punkty.
* Zniszczenie - ten tryb polega na zburzeniu całej bazy przeciwników. Przegrywa strona, której członkowie stracą swoje bazy.

Dodatkowo każda ze stron ma swoje wspólne terytorium. Oznacza to, że ze zdobytych sektorów zaopatrzenia mogą korzystać wszyscy członkowie drużyny.

Rozegraną potyczkę można zapisać jako powtórkę. Powtórka może być odtwarzana w sposób klasyczny (podczas akcji gracz może przesuwać pole widzenia) lub w nowym w RTS-ach trybie filmowym, pozwalającym na oglądanie akcji z różnych punktów widzenia.

Odpowiednikiem multiplayera w trybie jednoosobowym jest tryb potyczki. Wtedy zamiast żywych graczy przeciwnikami (bądź sojusznikami) kieruje komputer.

Singleplayer [edytuj]

Tryb kampanii to najbardziej dopracowany element gry. Opowiada on działania wojenne fikcyjnej kompanii piechoty Kompanii Able (z bohaterami: kapitanem Samem MacKayem i sierżantem Joe'em Conti) oraz w dużo mniejszym stopniu prawdziwej spadochronowej Kompanii Fox z bardzo znanej miłośnikom II wojny światowej 101 Dywizji Powietrznodesantowej (101st Airborne), która odegrała taką samą rolę w Normandii, jak porównywalna z nią 82st Airborne w całej Europie.
wźełem to z wikipedi
M1A1 Carbine

Podstawowy karabin amerykańskich spadochroniarzy, kaliber 0,30 cala. Jest to broń półautomatyczna, która brak dużej siły ognia z powodzeniem nadrabia uniwersalnością, lekkością i przede wszystkim celnością.

Zasięg: Średni
Szybkostrzelność: Średnia
Siła ognia: Umiarkowana
Spowolnienie: Nieznaczne

M1 Garand

Naprawdę celna i zabójcza broń, bardzo popularna wśród żołnierzy armii USA. To także półautomat z tą wadą, iż nie można go przeładować, zanim nie opróżni się magazynka do końca.

Zasięg: Duży
Szybkostrzelność: Średnia
Siła ognia: Wysoka
Spowolnienie: Nieznaczne

Thompson

Karabin maszynowy świetnie nadający się do walki na krótki dystans i do prowadzenia ognia zaporowego dla osłaniania towarzyszy broni. Słabą celność na większych dystantsach nadrabia szybkostrzelnością.

Zasięg: Krótki
Szybkostrzelność: Szybka
Siła ognia: Wysoka
Spowolnienie: Nieznaczne

Browning Automatic Rifle

Korzystaj z niej jako z broni zapasowej i do tego najlepiej w pozycji leżącej – prowadząc dokładny ostrzał pozycji nieprzyjaciela.

Zasięg: Duży
Szybkostrzelność: Szybka
Siła ognia: Wysoka
Spowolnienie: Duże

Springfield M1903

Strzelba snajperska zaopatrzona w lunetę z czterokrotnym powiększeniem. Jak to z broniami snajperskimi bywa, strzela wolno, ale bardzo silnie i celnie.

Zasięg: Bardzo duży
Szybkostrzelność: Niska
Siła ognia: Bardzo wysoka
Spowolnienie: Średnie

Colt .45

Pistolet będący na wyposażeniu spadochroniarzy USA i UK. Strzela przeciętnie szybko i z tego powodu lepiej dobrze wycelować broń i oddać jeden śmiertelny strzał. Ten mankament broń rekompensuje znaczną siłą ognia.

Zasięg: Krótki
Szybkostrzelność: Średnia
Siła ognia: Dobra
Spowolnienie: Żadne

M2 Fragmentation Grenade, Stielhandgranate, RGD-33 Stick Grenade (Niemiecki) oraz MK1 Grenade
Granat fragmentacyjny wspaniale nadaje się do eliminowania grup wrogów, szczególnie w pomieszczeniach i okopach. Nie znajduje jednak żadnego zastosowania w walce z pojazdami opancerzonymi.

Zasięg: Średni
Szybkostrzelność: Średnia
Siła ognia: Bardzo duża
Spowolnienie: Żadne

Lee-Enfield

Standardowy karabin piechoty brytyjskiej. Duża siła rażenia i daleki zasięg są ograniczane poprzez wolne przeładowywanie i przez to niską szybkostrzelność.

Zasięg: Daleki
Szybkostrzelność: Mała
Siła ognia: Bardzo duża
Spowolnienie: Niemal żadne

Sten

Karabin maszynowy na pociski 9mm dobrze sprawdza się w pomieszczeniach i przy oczyszczaniu okopów.

Zasięg: Średni
Szybkostrzelność: Duża
Siła ognia: Umiarkowana
Spowolnienie: Żadne

PPSh

Ma magazynek na 71 pocisków i ogromną szybkostrzelność. Na dużych dystansach zawodzi, ale w walce na niewielką odległość spisuje się wyśmienicie.

Zasięg: Krótki
Szybkostrzelność: Bardzo szybka
Siła ognia: Umiarkowana
Spowolnienie: Niewielkie

Mosin-Nagant i Scoped Mosin-Nagant

Rosyjska strzelba dobra do walki na dystans. Najpierw dobrze wyceluj, bo broń ta strzela niestety wolno. Występuje również w wersji z celownikiem optycznym z powiększeniem x4.

Zasięg: Daleki
Szybkostrzelność: Niska
Siła ognia: Bardzo duża
Spowolnienie: Średnie

Luger

„Napędzany” amunicją 9mm dziwnie trzyma się rąk zarówno żołnierzy Brytyjskich, Amerykańskich, jak i Rosyjskich. Średnio mocny, efektywny tylko na niewielkim dystansie.

Zasięg: Bliski
Szybkostrzelność: Średnia
Siła ognia: Umiarkowana
Spowolnienie: Żadne

MP40

Efektywny karabin maszynowy nazistów.

Zasięg: Średni
Szybkostrzelność: Duża
Siła ognia: Umiarkowana
Spowolnienie: Niewielkie

MP44

Może działać zarówno jako karabin szturmowy (na dystans) bądź typowy karabin maszynowy. Uniwersalna, przydatna broń.

Zasięg: Daleki
Szybkostrzelność: Duża
Siła ognia: Wysoka
Spowolnienie: Średnie

Kar98k i Scoped Kar98

Standardowy, ale bardzo przydatny karabin Niemców, a konkretnie piechoty. Występuje także z celownikiem optycznym.

Zasięg: Daleki
Szybkostrzelność: Niska
Siła ognia: Bardzo duża
Spowolnienie: Średnie

Bren LMG

Świetny, naprawdę bardzo przydatny karabin maszynowy o dużej sile rażenia. Niestety mocno spowalnia niosącego go żołnierza.

Zasięg: Daleki
Szybkostrzelność: Duża
Siła ognia: Duża
Spowolnienie: Duże

FG42

Najbardziej uniwersalna broń w grze, łącząca cechy karabinu maszynowego i snajperskiego. Na plus należy jej zapisać także dużą siłę rażenia.

Zasięg: Bardzo duży
Szybkostrzelność: Wysoka
Siła ognia: Duża
Spowolnienie: Średnie

Panzerfaust

Niemiecka rusznica przeciwczołgowa. Naraz możesz ją tylko załadować i nie będziesz w stanie nieść zapasowej amunicji.

Zasięg: Krótki
Szybkostrzelność: Pojedynczy strzał
Siła ognia: Bardzo duża
Spowolnienie: Duże

>